Ulazite u prodavaonicu a prodavač vas počinje zasipati pitanjima tipa: "Želite li full suspension bicikl ili vam je hard tail dosta?"; "Imam vam tu jedan divan trekking bicikl, a ako baš želite mogu vam pokazati i jedan city bike." ...i slično. Kako nebiste izgledali kao telad koja nema pojima o čemu taj "iskusan" i "stručan" prodavač priča, donosimo vam kratku kategorizaciju današnjih bicikala. Za prosječne brdske bicikliste podjela bicikala u današnjem svijetu bi izglledala otprilike ovako: brdski bicikli, cestovni bicikli, "mješanci" (hybrid) i ostali. Ovo je jako gruba podjela, no čisto dostatna.
1) Brdski bicikli (MTB)
Osnovna karakteristika svih brdskih bicikala jest da su namjenjeni terenskoj, odnosno offroad vožnji. Imaju 26" kotače, vrlo čvrste i izdržljive konstrukcije rame, a od opreme samo najnužnije (dakle odmah u početku odpadaju blatobrani, svjetla, mačje oči, nožice i sl.). Unutar ove skupine, naravno, postoje i neke podgrupe koju su kao što slijedi:
a)
Rigid bicikli (ili "kruti" bicikli) su kao što im i samo ime kaže bicikli bez ikakvih suspenzija. Rama je klasična u obliku trokuta, a vilica kruta. Ovakvi se bicikli u svijetu profesionalaca najčešće koriste za natjecanja u usponu (uphill). Rame su im stoga i vrlo lagane. No, to im nije jedina namjena. Dio kvalitetnih bicikala u nižim cjenovnim rangovima dolazi u ovakvom obliku - dakle sa krutom vilicom. To nije ništa loše jer možda vama niti ne treba više,a ukoliko se kasnije odlučite, lako možete montirati neku drugu vilicu.
b)
Hard-tail bicikli konstrukcijom su identični rigid biciklima, no sa jednom bitnom razlikom - imaju prednju suspenziju. To su bicikli namjenjeni XC (cross country) vožnjama.
c)
Soft-tail bickli idu još i dalje. Oni naime osim prednje suspenzije imaju i suspenziju na zadnjem kraju. Rame su im unatoč tome vrlo slične (dakle oblika trokuta) ramama prethodne dvije skupine, sa razlikom da su im "seatstays" (dvije tanke cijevi koju idu od zadnjeg kotača ka gornjoj cijevi rame) povezane sa ostatkom preko suspenzije. To je svojevrsni mješanac između punokrvnog full suspension bicikla i hard-tail bicikla.
d)
Full suspension bicikli su dakle korak dalje od prethodne skupine. Rame su im u načelu u obliku slova Y, te imaju vrlo kvalitetne amortizere koji omogućavaju razmjerno veliki hod zadnjeg kotača. Ti se bicikli najčešće koriste za spustove po teškim terenima (downhill), no i za udobniju cross country vožnju.
2) Cestovni bicikli
Kako je ovo ipak dokument o brdskom biciklizmu, ovdje se nećemo puno zadržavati. Napomenimo samo da je opća odlika ovih bicikala njihova mala težina, razmjerno veliki kotači sa uskim gumama, te im je, naravno, namjena čista cestovna vožnja. U okviru ove grupe postoje najmanje dvije podgrupe: specijalke (ili čistokrvni cestovni bicikli) i touring bicikli. Touring bicikli su u načelu "ojačane" specijalke. Dakle imaju deblje rame, deblje gume i slično. Namjena im je dugotrajna i udobna vožnja po cestama (dakle ne utrke).
3) "Mješanci" ili hybrid bicikli
Ova grupa je zanimljiva pošto je pokušala objediniti čvrstoću i robusnost brdskog bicikla sa udbonošću i lakoćom vožnje kao kod recimo touring bicikala. Postoje dvije grupe:
a)
Ciy bike je bicikl kao što mu i samo ime govori namjenjen za vožnju po gradu. Građen je oko brdskog bicikla. Dakle, ima 26" kotače, čvrstu (i najčešće razmjerno tešku) ramu, no uz to na njega su dodana razna "pomagala" poput dinama i pripadajućih svjetala, blatobrani, "gepektreger" na zadnjem kotaču, zvonce i slično. Sve što vam može zatrebati u jednoj tipičnoj "gradskoj" vožnji. Često su na njima i udobnija široka sjedala sa federima, riser barovi koji omogućavaju udboniju vožnju i slično.
b)
Trekking bicikl je druga vrsta hybrida koja je namjenjena za uglavnom cestovne vožnje sa povremenim "lutanjima" blažim makadamima i prirodom. Odlikuju ih kotači veličine 28", tanje gume namjenjene više cestovnim vožnjama, itd... U opremi su slični city bikeovima. Dakle, može se tu naći od baltobrana, preko gepektregera pa sve do dinama i pripadajućih svjetala. Danas vrlo primamljiv bicikl onima koji se ne žele baviti isključivo brdskim biciklizmom, već žele imati jedan svestran bicikl sa kojim mogu ići na duže cestovne izlete sa povremenim "zastranjenjima" u prirodu.